FC Nokian pelaajien marssi Euroopan kentille jatkuu – Senni Viren pelaa loppukauden Espanjan pääsarjaan

28.1.2020

Senni Viren siirtyi pelaamaan loppukaudeksi Espanjaan naisten ykkösdivisioonaan Club Bilbo Futbol sala -nimiseen seuraan.

27.1.2020 19.46

Senni Viren siirtyy pelaamaan futsalia espanjalaisen Bilbaio FS:n riveihin. FC Nokia

Opinnot veivät Sennin Virenin Espanjan maaperälle Bilbaoon tammikuun puolessa välissä, ja hän käytti tilaisuuden hyväkseen myös toisella tavalla. Viren otti yhteyttä paikalliseen naisten futsaljoukkueeseen päästäkseen mukaan harjoituksiin.

Vireniltä pyydettiin videomateriaalia peleistä, ja hänen lähetettyään videoita, alkoi tapahtua. Viren siirtyi pelaamaan Espanjan I-divisioonassa pelaavan Bilbao FS:n riveihin.

Viren on FC Nokian omia kasvatteja, joka on pelannut jalkapalloa ja futsalia alusta asti FC Nokian paidassa. Siirtyminen loppukaudeksi isompiin ympyröihin on luonnollisesti iso juttu FC Nokian joukkueessa, onhan Viren oman joukkueen pistetilaston ykkönen ja koko sarjassakin kärkipäätä.

Tästä huolimatta siirto ulkomaille on seuran ja pelaajien keskuudessa iso juttu, ja kaikki ovat Sennin mahdollisuudesta iloisia. Uutisia Espanjasta odotellaan innokkaasti.

– Siirto on ollut aikamoinen prosessi, etenkin täällä Espanjassa asiat hoituu vielä pääosin paperiversioina. Nyt on vihdoinkin kaikki minun tiedot lähetetty hyväksyttäväksi Madridiin, Espanjan palloliittoon (Real Federación Espanola de Fútbol), josta pitäisi tulla hyväksyntä parissa viikossa. Sitten pääsen mukaan peleihin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun pelaan jossakin muualla kuin FC Nokiassa, joten jännitykseltä ei voi välttyä, Senni Viren kertoo.

Minkälainen uusi joukkueesi on?

– Uusi joukkue on ottanut minut todella hyvin vastaan ja tunnen oloni tervetulleeksi. Kaikki pitää huolta, että oloni on mukava heidän kanssaan ja kommunikointi tapahtuu pääasiassa espanjaksi, mutta myös englanninkieli sujuu muutamalta pelaajalta. Yksilötasolla Bilbo FS:n pelaajat ovat hyvin kehittyneitä ja on ilo nähdä heidän otteitaan. Ensimmäinen tapaamiseni joukkueen kanssa oli 20. tammikuuta, kun minut kutsuttiin heti mukaan tapahtumaan nimeltä Los Mejores Deportistas de 2019. Joukkue sai hyvin nimekkään palkinnon, sillä he olivat nousseet täksi kaudeksi kakkosdivisioonasta ykköseen. Oli hienoa päästä seuraamaan virallista palkintotilaisuutta, jossa oli myös paljon muita tunnettuja urheilijoita.

Mitä odotuksia sinulla on ?

– Minulla on suuret odotukset tästä elämänvaiheesta. Pyrin kehittymään henkilökohtaisella tasolla pallollisessa pelaamisessa, molempijalkaisuudessa sekä nopeudessa ja reagoinnissa. Ykkösvalmentajani Jóse Anrés Munoz on tutkinut pelityyliäni videoista, joita lähetin hänelle aikaisemmin Suomesta. Puhuimme ensimmäisissä harjoituksissa, että pelitaktiikassa ja yksilön tekemisessä on huomattavia eroja, joten opittavaa riittää. Taso Espanjan ykkösdivisioonassa on hyvin korkea, eikä helppoja pelejä tule. Tämä on hyvä tilaisuus haastaa itseäni ja aion ottaa kaiken irti.

Upeita esikuvia nuorille

Muitakin FC Nokia taustaisia pelaajia on Euroopassa, kun maalivahti Tiia Ropanen ja kenttäpelaajat Maria Ropanen ja Emilia Jokisalo siirtyivät futsalammattilaisiksi Italiaan syksyllä.

Ensin uutisoitiin Emilia Jokisalon siirrosta, joka vahvistui heinäkuun lopulla. Jokisalon seura on SerieA2:ssa pelaava Fiberpasta Chiaravelle. Jokisalo ja Viren ovat pelanneet juniorivuotensa samassa joukkueessa ja futsalin saralla voittaneet FC Nokian paidassa muun muassa B-tyttöjen SM-kultaa 2015.

Jokisalo on myös maajoukkueen vakiokalustoa. Juniorivuosien jälkeen Jokisalo siirtyi pelaamaan Tampereen Ilvekseen.

Ropasten siirto tapahtui Jokisalon vanavedessä. Ropaset ovat niin ikään aloittaneet futsaltaipaleensa Nokialla, Tiia jo juniorina ja Maria hiukan myöhemmin. Kaksikko pelasi usean vuoden ajan Nokian paidassa ja ovat edustaneet viimeiset vuodet ACE:a (Tampere).

Molemmat pelasivat Nokian paidassa myös viime kaudella farmisopimuksen kautta. Myös Tiia ja Maria edustavat Suomea maajoukkuepaidassa. Euroopassa Ropasten seura on P.G. Jasnagora, joka pelaa niinikään Italian SeriaA2:ssa.

Ulkomailla pelaavat naispelaajat futsalin saralla eivät ole jokapäiväinen juttu. Aikaisemmin ulkomailla on pelannut ACE:n maalivahti Leena Lepikonmäki muutamia vuosia sitten. Joten sanomattakin on selvää, että nokialaisittain kyseessä on melkoisen iso asia ja naiset ovat mahtavia esikuvia nuorille pelaajille.